|
عمدة كفر الهنادوة يعيد ترشيح نفسه
فاروق عطية
الحوار المتمدن-العدد: 5765 - 2018 / 1 / 22 - 23:55
المحور:
كتابات ساخرة
أعلن عمدة كفر الهنادوة ترشيح نفسه لدورة عمودية ثانية. إنقسم مواطنوا الكفر بين مؤيد ومعارض، ومعظم المؤيدين هم من فئة الطبالين والزمارين المنتفعين من نظام العمدة الذي أغرقهم في خيراته، إضافة لأولاد المسلمانية الوهابية الذين زاد نفوذهم وجبروتهم في عهده دون رادع أو حتي مؤاخذة لما يفعلونه في أولاد المسيحانية لدرجة القتل وحرق الممتلكات والتهجير من حواريهم لحواري أخري بعيدة، ومنهم ايضا أغلب أولاد المسيحانية ليس حبا في جنابه ولكن خوفا من عودة العمدة الأخونجي السابق أو أحد أتباعه فيزداد التمييز عليهم فيقعوا بين شقي رحي الإخونجية والسلفية الوهابية. أما المعارضين لترشحه هم العلمانيون الذين سئموا أن يعيش الكفر منذ حوالي سبعة عقود تحت الحكم العسكري المسيطر عليه منذ خمسينات القرن الماضي أتباع شيخ الغفر والمؤيد بتحكّم رجال الدين الذين يحللون للعُمد ما يفعلون طبقا للمقولة التي بها يتشدقون: أطيعوا الله والرسول وأولي الأمر منكم. كما يعارض ترشحه فئه غير قليلة من أولاد المسيحانية المقيمين بالكفر أو المقيمين في الكفور البعيدة الذين أغضبهم تراخي العمدة المستمر في حماية أهاليهم من خطف أولادهم وطلب الفدية أو القتل وسبي نسائهم وحرق متاجرهم وممتلكاتهم وتهجيرهم بعد جلسات عرفية ظالمة التي زاد معدلها في عهدة عشرات المرات عما كان عليه في عهود العُمد السابقين له، ويرون أن تقاعسه قد يكون خوفا منهم وتلك كارثة او موافقته الضمنة لما يفعلون وتلك كارثة أشد وأنكي. الواد عوضين أبو لسان زالف كعادته كان قاعد علي قهوة العواطلية علي ترعة الكفر مع مجموعة من شباب الكفر يحتسون الشاي الاسود اللي زي الزفت، ويتبادلون غابة الجوزة ويشدون ويحرقون المعسّل ويخرجون دخّانها من فتحات أنوفهم في انشكاح وانبساط، والواد حمدته صبي المعلّم واقف زنهار حداهم لتغيير حجر الجوزة عند اللزوم. الواد حمكشة اللي غاوي يسأل أسئلة هايفة زيّه قال: إيه رأيك ياض يا عوضين في قرار جناب العمدة عبد الوهاب السمسمي في ترشحة لدورة عمودية تانية ؟ الواد عوضين أبولسان زالف شد نفس عميق وأخرج الدخان من نغاشيشه وقال: حقه سِبر بلدنا يدّيه الحق في التَرَشُح مرتين، لكين برضه يدينا الحق في الموافقة أو الرفض، كمان يدي الحق لكل مواطن صالح في الكفر يرشح نفسه دون اعتراض ما دامت تنطبق عليه الشروط. قام الواد برعي أبو زبيبة زي حدوة الحمار علي نفوخه قال معترضا: مين ده اللي يرشح نفسه قصاد سيدنا وتاج راصنا عبوهاب السمسمي؟ رد عليه أبو لسان زالف وقال: سيدك انت وتاج راسك انت، إحنا مش عبيد عند حد، العمودية وظيفة لخدمة أهل الكفر يعني هو اللي شغال حدانا ياض يا عكر يابو مخ مقفول. الواد برعي مسكتش واستمر في اللماضة: يعني عاجبينك قوي اللي مرشحين نفسيهم قصاد جناب العمدة، قال ايه حامي حنّان اللي كان من معية شيخ الغفر السابق وكمان الجماعة المنحلة موافقة عليه وكفر الأماركة مذكياه عاوز يحط راسه براس جناب العمدة، ولا التاني خالف علي اللي عمل بصوابعه حركات وعليه قضية مخلة بالشرف قال عاوز يخش الانتخابات، كمان مرفوضي مهزوم اللي جاب داغ نادي المهالك الأرض وخلاه يتغلب من طوب الأرض قال عاوز يبقي عمدة كفر الهنادوة عشان يخيّبها خيبة نادي المهالك. الواد عوضين أبو لسان زالف بصله بصة غضب وشَخَط فيه وقال: ياض انت روح لامك تعشيك يا ابو مخ ضلم باينّك ماطفحتش من يومين، أنا أفطّنك يمكن تفهم، من حق أيتها فرد فيكي يا كفر يرشح نفسة زي ما قلت لك ما دام ماشي حسب القانون وما عليهوش جريمة واللي مش عاجبه واحد منهم ميديلوش صوته ويديه للسخص اللي داخل نافوخه، كمان بالنسبة لقضية المرشح المنتظر خالف علي المحكمة حكمت بالبراءة بعد ما اتنورت وعرفت إن الصورة بتاعت الصوابع إياها فوتوشوب معمولة لتشويهه بعدما تحديه جناب العمدة اللي سلم الجزيرتين لكفر السعادوة وأثبت بكل المستندات إنها هنادوية 100% والمحكمة حكمت بكده، أما بخصوص المرشحين المنتظرين الآخرين فدول تبع جناب العمدة ونازلين بعلمة عشان الطبخة تتسبك يعني بالمفتشر اتنين كُمبارس. الواد محفوظ البلعوطي قال: جناب العمدة اللي مش عاجبك ياض يا ابو لسان زالف هو اللي عمل للكفر قيمة ، كفايه إنه فتح ترعة جديدة عشان التجارة بين الكفور تبقي أسهل علي المراكب، كمان هو اللي بني دوّار جديد للعمودية علي نضافة وبني جمبه جامع وكنيسة. رد عليه الواد عوضين أبو لسان زالف وقال: مين ياض قال لك إن جناب العمدة مش عاجبني؟ أنا منساش فضله في تنحية العمدة الأهطل بتاع الجماعة المحظورة، لكن لينا مطالب يوعِدنا بتنفيذها واحنا كلاتنا وراه ومستعدين الكفر كلاته يطلع في الشوارع والميادين لتأييده. وقبل ما اقولك علي المطالب أحب افطنك إن الترعة الجديدة لا هي ترعة ولا يحزنون هي مجرد تفريعة صغيرة وملهاش أي لازمة في الأيام السودة دي اللي فيها التجارة بين الكفور تكاد تكون معدومة، وعشان يعمل التفريعة دي لمّ تحويشة عُمر الغلابة ووعدهم بفايدة كبيرة 12% والحقيقة الغلابة خسروا أكتر من 50% من فلوسهم لانخفاض قيمة العُملة الهنادوية أمام العُملة الأماركية، كان الدوبار الأماركي يساوي 8 لحلوح هنادوي دلوكيت الدوبار الأماركي يساوي 18 لحلوح هنادوي. أما بخصوص الدوار الجديد ده مش معمول للغلابة اللي زيينا ده معمول لكبارات الكفر من المحاسيب بدليل السور العالي اللي محاوطه ومش ممكن اختراقه، وكمان اللحاليح الملايين اللي اتحطت فيه كان أولي بيها التعليم المتدني والمستشفيات اللي زي زرايب البهايم لا مؤاخذة ولا يدوها للغلابة دعم بدل ما المِش غلي وبقي سلعة كمالية. شد أبو لسام زالف نفس طويل من الجوزة وطلّع الدخان بالراحة من منخاره وقال: أنا كنت بَعَت جواب لجناب العمدة وقولت له علي المطالب اللي أهل الكفر طالبينها من جنابه عشان يقفوا كلاتهم مسلمابية ومسيحانيه وراه في الانتخابات، ومافيش مانع إقول لكم علي أهمها: أول هام يلغي دستور الإخوان اللي مليان بنود ضد بعضيها ويتعمل دستور جديد يشرف علي عمله أساتذة القانون، يؤكد المواطنة الكاملة لكل أهل الكفر والمدنية الكاملة للحكم ولا يحتوي علي بنود دينية. تاني هام يلم كل الإخوانجية اللي مزروعين في كل مصالح الكفر ومعطلين مصالح الناس حتي يجبروا الناس علي كراهية جنابه ويفعّل الأحكام اللي صدرت ضد قياداتهم ويعدم اللي اتحكم عليه بالإعدام ويوفر الوز والبط اللي بيطفحوه وقاعدين في سجون سبع نجوم واحنا مش لاقيين العيش الحاف، وكمان يعلن أنه ضد السلفية الوهابية اللي مرحرحة في البلد وماده رجليها علي الآخر وفتاويها عاملة مشاكل طائفية مستمرة في الكفر وهم أيضا المحرضين لكل الإرهابييين المنتشرين في حارة السيناوية وبيقتلوا أبناء الشعب. تالت هام تفعيل القانون ولازم يطبق علي الكل الكبير قبل الصغير ويوقف تماما الأحكام العرفية الظالمة اللي ابتدعها بيت العار اللي اسمه بيت العيلة. رابع هام تحجيم دور جامعة الأزهر واقتصارها علي الكليات الدينية وباقي الكليات تحوّل لوزارة التعليم العالي، ويعامل شيخ الأزهر معاملة أي موظف عام يمكن محاكمته وعزله إذا أخطأ والحد من الميزانية المهولة المرصودة له دون فايدة، وتحويل جميع المعاهد الدينية المنتشرة في كل مناحي الكفر إلي مدارس لتخريج الصنايعية والحرفية والأيدي العاملة المطلوبة للكفر بدل كونها مفرخة للإرهاب الموجه لكل الكفور بلا استثناء. الواد عوضين أبو لسان زالف بعد ما قال اللي في نفسه شد كام نفس من الجوزة وشخط في الواد حمدته صبي معلم القهوة وقال له: غيّر الحجر يابن اللئيمة بدل وقفتك فاشخ خشمك وانت مش فاهم حاجة زي اللطوخ دول اللي حوليا، جاتكم الهم عالم مخها مصدي.. وقبر يلم العفش..!!
#فاروق_عطية (هاشتاغ)
كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية
على الانترنت؟
رأيكم مهم للجميع
- شارك في الحوار
والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة
التعليقات من خلال
الموقع نرجو النقر
على - تعليقات الحوار
المتمدن -
|
|
|
نسخة قابلة للطباعة
|
ارسل هذا الموضوع الى صديق
|
حفظ - ورد
|
حفظ
|
بحث
|
إضافة إلى المفضلة
|
للاتصال بالكاتب-ة
عدد الموضوعات المقروءة في الموقع الى الان : 4,294,967,295
|
-
التداعيات التي حدثت في المهلكة
-
الواد عوضين وإمام كفر الهنادوة
-
الواد عوضين وعمدة كفر الهنادوة
-
منزل الحاجة رخيصة
-
خطورة التعاطي الديني لمشكلة ألقدس
-
ليس هكذا تورد الإبل يا ريس
-
تداعيات زيارة مولانا للمهلكة
-
زمن البعكوكة
-
طبيب أسنان حلاق صحة[email protected]
-
أضغاث أحلام
-
حصان لدعوة الزعيم
-
الضنك وكفاكم الله شر الضنك
-
موقعة القطار العدوانية
-
الروهنجيا كلاكيت ثاني مرة
-
من قطار الرحمة للضياع في الزحمة
-
حقائق مخفية عن الحرب البوسنية
-
علي أكروبات مدرس الألعاب
-
سراييفو وذاكرة التاريخ
-
علي نوفل مدرس الرياضيات
-
توزلا من الأهوال إلي النمو والاستقرار
المزيد.....
-
-قصتنا من دون تشفير-.. رحلة رونالدو في فيلم وثائقي
-
مصر.. وفاة الفنان عادل الفار والكشف عن لحظات حياته الأخيرة
-
فيلم -سلمى- يوجه تحية للراحل عبداللطيف عبدالحميد من القاهرة
...
-
جيل -زد- والأدب.. كاتب مغربي يتحدث عن تجربته في تيك توك وفيس
...
-
أدبه ما زال حاضرا.. 51 عاما على رحيل تيسير السبول
-
طالبان تحظر هذه الأعمال الأدبية..وتلاحق صور الكائنات الحية
-
ظاهرة الدروس الخصوصية.. ترسيخ للفوارق الاجتماعية والثقافية ف
...
-
24ساعه افلام.. تردد روتانا سينما الجديد 2024 على النايل سات
...
-
معجب يفاجئ نجما مصريا بطلب غريب في الشارع (فيديو)
-
بيع لوحة -إمبراطورية الضوء- السريالية بمبلغ قياسي!
المزيد.....
-
فوقوا بقى .. الخرافات بالهبل والعبيط
/ سامى لبيب
-
وَيُسَمُّوْنَهَا «كورُونا»، وَيُسَمُّوْنَهُ «كورُونا» (3-4)
...
/ غياث المرزوق
-
التقنية والحداثة من منظور مدرسة فرانكفو رت
/ محمد فشفاشي
-
سَلَامُ ليَـــــالِيك
/ مزوار محمد سعيد
-
سور الأزبكية : مقامة أدبية
/ ماجد هاشم كيلاني
-
مقامات الكيلاني
/ ماجد هاشم كيلاني
-
االمجد للأرانب : إشارات الإغراء بالثقافة العربية والإرهاب
/ سامي عبدالعال
-
تخاريف
/ أيمن زهري
-
البنطلون لأ
/ خالد ابوعليو
-
مشاركة المرأة العراقية في سوق العمل
/ نبيل جعفر عبد الرضا و مروة عبد الرحيم
المزيد.....
|