|
إحنا موش طبقه ثالثه
محمد مراجع العزومى
الحوار المتمدن-العدد: 3399 - 2011 / 6 / 17 - 20:44
المحور:
المجتمع المدني
كالعاده ، و أنا بأتصفح المواقع الإلكترونيـــه ، لفت نظرى فيديو مكتوب عليه ـ البدو فى مصر طبقه ثالثه ـ و بما إنى بدوى قولت أدخل و أشوف أنا طبقه ثالثه ليه ، بغض النظر عن محتوى الفيديو ، و اللى كان بيتكلم عن بدو سيناء ، اللى لا يمثلوا حتى 15% من البدو اللى عايشين فى مصر ، لقيت التعليقات اللى على الفيديو ، و اللى بعض منها موجود فى الصوره اللى على النوت ، بتثبت فعلاً إننا طبقه ثالثه ، لا حق لنا فى العيش أو الحياة ، و إن البدو دول فعلاً محتاجين هولوكوست يبيدهم ، زى ما عملت حكومة ألمانيــا النازيه مع اليهود ، لكن ده كله ليـــه ؟!!! لقيت فى التعليقات اللى بيقول يا عم دول تُجار مُخدرات و سلاح ، و كأن المخدرات و السلاح لا يُتاجر فيها إلا البدوى ، مع إن الصعايده فيهم تُجار مُخدرات و سلاح ، و الفلاحين فيهم تُجار مُخدرات و سلاح ، و الإسكندرانيه و أهل القاهرة فيهم تُجار مُخدرات و سلاح ، و الغريب إن محدش سأل نفسه ليه البعض منهم تاجر فى المخدرات و السلاح !!!! أقولكم أنا ، أول ما إتخرجت من الثانويه العامه ، كان نفسى أطلع ظابط شُرطه ، و بالفعل قدمت أوراقى فى أكاديمية مُبارك للأمن ، و دخلت الإختبارات ، إجتزتها كلها ، و جيت عند كشف الهيئه ، شاب مُحترم واقف قدام الرُتب ، قرأ أحدهم إسمى و قالى إنته إسمك محمد مُراجع سعد سعيد ، قولتله أيوه ، قالى إنته مصرى ، قولتله أيوه ، قالى والدك مصرى ، قولتله أيوه ، قالى إنته ساكن فى المكان الفُلانى ، قولتله أيوه ، قالى ليك قرايب بدو ، قولتله يا فندم أنا بدوى أباً عن جد ، قالى طب روح و إنتظر النتيجه لما تتعلق فى الكشوف ، إستغربت فى الأول هو ليه بيسأل الأسئله دى ، مع إن كل حاجه مكتوبه فى الملف اللى قدامه ، روحت و جيت يوم إعلان النتيجه ، مالقيتش إسمى فى الكشوف ، و لما سألت قالولى يبقى ما إتقبلتش ، روحت و قولت لوالدى على النتيجه ، فشك فى إنى أكون عامل مصيبه أو إنى كنت بأضحك عليه ، و إنى ما قدمتش أوراقى لكلية الشُرطه من أصله ، و قعد يسأل و يدور لحد لما عتر فى واحد ظابط صاحبه ، و كان بيدردش معاه ، و فتح معاه الموضوع ، قام الظابط قاله بكل بجاحه ، يا راجل عاوزهم يقبلوا واحد بدوى ، أنسى الموضوع ده ، و مرت السنين ، و مرت معاها نماذج عليـــا ، ضاع مُستقبلهم لكونهم فقط بدو ،، حتى العمل فى الوظائف داخل الشركات مُستحيل تلاقى واحد بدوى شغال هناك إلا لو كانت معاه واسطه ، طب طالما موش عارفين نشتغل يبقى هناكل منين ؟؟!! مع العلم إن اللى شغالين فى المُخدرات و السلاح دول هما اللى فقدوا الأمل فى إنهم يشتغلوا حتى سباكين ، مع إنى أعرف نماذج بدويه من حملة المؤهلات ، شغالين عتاله و جناينيه .قالوا عننا جواسيس ، أعرف واحد أسمه عُمر عبد الله ، بدوى أباً عن جد ، والده عبدالله حموده مسعود أحد شُهداء حرب أكتوبر 73 ، ثم إنى عاوز حد يجيبلى إسم شخص بدوى كان جاسوس فى يوم من الأيام و للأسف عُمر ده كان نفسه يشتغل فى شركة بترول ، لكنهم رفضوه لأنه بدوى ، فهل شخص إبن شهيد ، يُستحق أن يُعامل مثل هذه المعامله فقط لكونه بدوى ؟!!! عايشين طول عمرنا فى الصحراء ، و يمكن أكثر ناس لا تُمثل عبء على الدوله هما البدو ، لأنهم عندهم إكتفاء ذاتى فى كل حاجه ، الأغنام و بنرعاها بناكل منها ، و نسترزق من وراها ، الجيل اللى طالع عاوز يتجوز ، ما بيروحش يقدم طلب فى المحافظه أو الحى ، عشـــان خاطر شقه يتجوز فيها ، يا أما بيتجوز مع أهله فى البيت ، يا أما بيبنى له بيت عباره عن أوضتين و صاله و حمام و مطبخ ، جنب بيت أبوه ، عشان يهدهاله الحى تانى يوم ، لأنه بانى من غير ترخيص ، مع إن الأرض بتاعته و بتاعت أبوه و جده ، و محدش مننا إشتكى ، ده كله ليه ؟!!! قالوا إن ولائنا لليبيا ، لأن اللهجة البدويه أقرب للهجة الليبيه ، عاوز أوضح للكل حاجه بسيطه جداً ، إن أهل ليبيا اللى على الحدود المتاخمه لمصر بيتقال عنهم إن ولائهم لمصر ، فكفاكم إفتراء ، إحنا طول عمرنا مصريين ، إتولدنا هنا و هنموت هنا ، و بنشتغل و بنتعب عشان مصر موش عشان ليبيا ،، فليه كل ده ؟؟!!!عايشين طول عمرنا وسط الألغام اللى ممتده على الخط من برج العرب و الحمام مروراُ بالعلمين و وصولاً لمطروح ، بيموت لنا كل يوم واحد ، و بيتشوه ألف واحد ، محدش سأل نفسه فى لحظه ، أهالى الناس اللى ماتت من الألغام فى رقبة مين ، ولا عشـــان إحنا بدو لا حق لنا فى أن نعيش ،، كونى بدوى ، فده شئ لا يُقلل من شأنى ، أنا شخص أتعلمت لحد لما إتخرجت من كلية الإعلام ، و فى كل مرحله هويتى البدويه لم تكن تفارقنى ، و لن تفارقنى حتى أتكأ فى اللحد ، فأنا أفخر بكونى بدوى
#محمد_مراجع_العزومى (هاشتاغ)
كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية
على الانترنت؟
رأيكم مهم للجميع
- شارك في الحوار
والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة
التعليقات من خلال
الموقع نرجو النقر
على - تعليقات الحوار
المتمدن -
|
|
|
نسخة قابلة للطباعة
|
ارسل هذا الموضوع الى صديق
|
حفظ - ورد
|
حفظ
|
بحث
|
إضافة إلى المفضلة
|
للاتصال بالكاتب-ة
عدد الموضوعات المقروءة في الموقع الى الان : 4,294,967,295
|
-
لحظه بين عالمين
-
بأسم الشعب فى صحة الوطن
-
رفقاً بالدين يا مُتدينين
-
مجهول الهويه
-
ثورتنا العنقاء
-
القذافى روائى و أديب
-
رؤيه فى الفكر السلفى
المزيد.....
-
إعلام عبري: وقف إطلاق سراح الأسرى الفلسطينيين من السجون حتى
...
-
اعتقال خمس أشخاص للاشتباه فيهم بمقتل سلوان موميكا
-
-الأونروا-: مضطرون لنقل موظفينا من القدس بعد دخول قرار إغلاق
...
-
الاحتلال يعرقل الإفراج عن الأسرى ويضيّق الخناق لمنع الاحتفال
...
-
إسرائيل توقف عملية الإفراج عن الأسرى الفلسطينيين -حتى إشعار
...
-
عاجل | يديعوت أحرونوت عن مصدر أمني: تعليمات بتأخير قافلة الأ
...
-
هكذا تدرجت إسرائيل في استهداف الأونروا
-
إسرائيل تعلق -حتى إشعار آخر- الإفراج عن معتقلين فلسطينيين
-
إدارة السجون الإسرائيلية توقف تحرير الأسرى الفلسطينيين
-
ألمانيا تشن حملة صارمة على الهجرة وتصوت لصالح نص مناهض للمها
...
المزيد.....
-
أسئلة خيارات متعددة في الاستراتيجية
/ محمد عبد الكريم يوسف
-
أية رسالة للتنشيط السوسيوثقافي في تكوين شخصية المرء -الأطفال
...
/ موافق محمد
-
بيداغوجيا البُرْهانِ فِي فَضاءِ الثَوْرَةِ الرَقْمِيَّةِ
/ علي أسعد وطفة
-
مأزق الحريات الأكاديمية في الجامعات العربية: مقاربة نقدية
/ علي أسعد وطفة
-
العدوانية الإنسانية في سيكولوجيا فرويد
/ علي أسعد وطفة
-
الاتصالات الخاصة بالراديو البحري باللغتين العربية والانكليزي
...
/ محمد عبد الكريم يوسف
-
التونسيات واستفتاء 25 جويلية :2022 إلى المقاطعة لا مصلحة للن
...
/ حمه الهمامي
-
تحليل الاستغلال بين العمل الشاق والتطفل الضار
/ زهير الخويلدي
-
منظمات المجتمع المدني في سوريا بعد العام 2011 .. سياسة اللاس
...
/ رامي نصرالله
-
من أجل السلام الدائم، عمونيال كانط
/ زهير الخويلدي
المزيد.....
|